~Aurora Petan – Trei studii andreiane de Dumitru Manolache

O RECUPERARE A TEMEIURILOR ISTORICE SI RELIGIOASE – TREI STUDII ” ANDREIENE ” Dupa „Dervent, o poarta a crestinismului romanesc” si „La portile luminii – Miracolele de la Dervent”, publicistul Dumitru Manolache ne ofera un splendid si tulburator triptic andreian, care aproape epuizeaza problematica legata de prezenta si activitatea Sfantului Apostol Andrei in teritoriile noastre. Plecand de la studiul interdisciplinar a unui numar mare de date, traditii si izvoare, este reconstituit universul crestin timpuriu, in momentul plamadei sale din Cuvantul Sfantului Apostol si stratul spiritual getic. O recuperare a unui episod de mare insemnatate din trecutul nostru, prin trei carti foarte bine documentate si scrise frumos: „Andrei Apostolul Lupilor” (Editura Anastasia, 2000, cu binecuvântarea I.P.S Nicolae Corneanu, Mitropolitul Banatului), „Sfântul Apostol Andrei la Dunărea de Jos” (Episcopia Dunării de Jos, 2001, cu binecuvântarea P.S. Casian Crăciun, Episcopul Dunării de Jos) si „Sfântul Apostol Andrei şi protocrestinismul in spatiul românesc. Lupii mielului” (Editura Arhetip, 2004). Citez din cuvantul lui Razvan Codrescu, de pe coperta
4 a primei carti pomenite mai sus: „Fara a fi teolog, publicistul Dumitru Manolache a cercetat cu dragoste si migala marturiile sau argumentele scripturistice, patristice, istorice, arheologice, lingvistice, mitologice si folclorice referitoare la Sfantul Apostol Andrei, Cel dintai chemat, si la misiunea lui evanghelizatoare de la
Gurile Dunarii, unde stramosii românilor, vechii daci (al caror nume etnic se talmaceste „lupii”), au primit crestinismul de timpuriu, in mod pasnic si organic, pregatiti tainic pentru aceasta de henoteismul spiritualist al religiei lui Zamolxis. „Andrei – Apostolul lupilor” este cea mai completa sinteza de pana astazi a traditiei globale privitoare la Sf. Andrei si la originile apostolice ale crestinismului românesc, oferind reflectiei teologice un vast material factologic, in parte inedit, intr-o vreme in care constiinta româneasca are nevoie mai mult decat oricand de o recuperatio a propriilor temeiuri istorice si religoase.”

Dr. AURORA PETAN

%d blogeri au apreciat asta: